ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعى چاپلوسى ، و كمتر از آن ، درماندگى يا حسادت است.
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

خانه  >   ترجمه ( حسین استادولی)  >  بیان مجد و عظمت الهی ( خطبه شماره 213 )

خطبـه ها
نامـــه ها
حکمت ها
غرائب الکلم

متن عربی

213.و من خطبة (له (علیه السلام):في تمجيد اللّه و تعظيمه‏

  1. الْحَمْدُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ عَنْ شَبَهِ الْمَخْلُوقِينَ الْغَالِبِ لِمَقَالِ الْوَاصِفِينَ الظَّاهِرِ بِعَجَائِبِ تَدْبِيرِهِ لِلنَّاظِرِينَ وَ الْبَاطِنِ بِجَلَالِ عِزَّتِهِ عَنْ فِكْرِ الْمُتَوَهِّمِينَ .
  2. الْعَالِمِ بِلَا اكْتِسَابٍ وَ لَا ازْدِيَادٍ وَ لَا عِلْمٍ مُسْتَفَادٍ الْمُقَدِّرِ لِجَمِيعِ الْأُمُورِ بِلَا رَوِيَّةٍ وَ لَا ضَمِيرٍ.
  3. الَّذِي لَا تَغْشَاهُ الظُّلَمُ وَ لَا يَسْتَضِي‏ءُ بِالْأَنْوَارِ وَ لَا يَرْهَقُهُ لَيْلٌ وَ لَا يَجْرِي عَلَيْهِ نَهَارٌ .
  4. لَيْسَ إِدْرَاكُهُ بِالْإِبْصَارِ وَ لَا عِلْمُهُ بِالْإِخْبَارِ.

و منها في ذكر النبي صلی الله علیه و آله و سلم‏

  1. أَرْسَلَهُ بِالضِّيَاءِ وَ قَدَّمَهُ فِي الاصْطِفَاءِ فَرَتَقَ بِهِ الْمَفَاتِقَ وَ سَاوَرَ بِهِ الْمُغَالِبَ وَ ذَلَّلَ بِهِ الصُّعُوبَةَ وَ سَهَّلَ بِهِ الْحُزُونَةَ حَتَّى سَرَّحَ الضَّلَالَ عَنْ يَمِينٍ وَ شِمَالٍ‏

متن فارسی

از یک خطبه ی  آن حضرت در بیان مجد و عظمت الهی

  1. ستایش خدایی را که از همانند بودن با آفریدگان بالاتر است، و برگفته ی وصف کنندگان چیره است و از آن برتر، خدایی که با شگفتیهای تدبیرش نزد بینندگان نمایان است، و با شکوه عزتش از اندیشه ی  خیالبافان پنهان.
  2. بی آنکه از جایی آگاهی پیدا کند و یا بر دانش خود بیفزاید و یا از کسی فراگیرد به همه چیز داناست، و بی آنکه بیندیشد و یا بسنجد بر ساخت و تدبیر هر کاری تواناست.
  3. خدایی که تاریکی ها او را نمی پوشاند، و از روشنیها روشنی نمی  پذیرد، و شبی او را پنهان نمی  دارد، و روزی بر او نمی گذرد.
  4. ادراکش از راه دیدن نیست، و آگاهیش از راه خبر گرفتن نباشد.

درباره ی  پیامبر (صلى الله عليه  و آله و سلم)

  1. خداوند او را با پرتوی درخشان فرستاد، و در گزینش بر دیگران مقدم داشت. شکاف ها را به دست او پیوند داد، و چیرگی طلبان را سرجای خود نشاند. دشواری ها را به سبب او آسان، و ناهمواری ها را به وسیله ی او هموار نمود، تا آنکه سپاه گمراهی را از راست و چپ پراکنده ساخت.

 

قبلی بعدی