كسى كه چيزى از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است.
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

خانه  >   ترجمه ( حسین استادولی)  >  فضایل خاندان پیامبر ( خطبه شماره 154 )

خطبـه ها
نامـــه ها
حکمت ها
غرائب الکلم

متن عربی

154 .و من خطبة له (علیه السلام):يذكر فيها فضائل أهل البيت‏

  1. وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِيبِ بِهِ يُبْصِرُ أَمَدَهُ وَ يَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى فَاسْتَجِيبُوا لِلدَّاعِي وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِيَ.
  2. قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ وَ أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ .
  3. نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقاً.
    منها
  4. فِيهِمْ كَرَائِمُ الْقُرْآنِ وَ هُمْ كُنُوزُ الرَّحْمَنِ إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا.
  5. فَلْيَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْيُحْضِرْ عَقْلَهُ .
  6. وَ لْيَكُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ وَ إِلَيْهَا يَنْقَلِبُ‏ فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ يَكُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ يَعْلَمَ أَعَمَلُهُ عَلَيْهِ أَمْ لَهُ فَإِنْ كَانَ لَهُ مَضَى فِيهِ وَ إِنْ كَانَ عَلَيْهِ وَقَفَ عَنْهُ.
  7. فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيقٍ فَلَا يَزِيدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ  إِلَّا بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ .
  8. وَ الْعَامِلُ بِالْعِلْمِ كَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ أَسَائِرٌ هُوَ أَمْ رَاجِعٌ .
  9. وَ اعْلَمْ أَنَّ لِكُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ وَ قَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ (صلی الله علیه و آله و سلم)إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ يُحِبُّ الْعَمَلَ وَ يُبْغِضُ بَدَنَهُ .
  10. وَ اعْلَمْ أَنَّ لِكُلِّ عَمَلٍ نَبَاتاً وَ كُلُّ نَبَاتٍ لَا غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ وَ الْمِيَاهُ مُخْتَلِفَةٌ فَمَا طَابَ سَقْيُهُ طَابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ وَ مَا خَبُثَ سَقْيُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ‏.

متن فارسی

از یک خطبه ی  آن حضرت در فضایل خاندان پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم

  1. دیده ی  دل خردمند چیزی است که بدان آینده ی  خود را می نگرد، و به نشیب و فراز  زندکیش پی می برد.دعوت کننده ای (پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم) فراخواند، و سرپرستی (یعنی خود حضرت ) سرپرستی نمود .پس دعوت دعوت کننده را اجابت کنید.و در پی سرپرست به راه افتید.
  2. گروهی در دریاهای آشوب غوطه ور شدند. و سنت ها را رها کرده به بدعت ها چنگ زدند. مؤمنان به گوشه ای خزیده مهر خموشی بر لب نهادند. و گمراهان تکذیب کننده به سخن آمدند.
  3. ما نزدیکان پیامبر با بیشتر و یاران دمساز او و خزانه داران اسرار و درهای  دانش اوییم؛ به خانه  ها جز از درها نتوان در آمد، و هر که از غیر درها در آنها پاکدارد او را دزد خوانند.
    فرازی دیگر:[1]
  4. نفیس ترین آیات قرآن در مدح آنان است، و آنان گنجینه های معرفت خدای مهربانند.اگر لب به سخن گشایند،راست گویند. و اگر خاموشی گزینند دیگران بر آنان پیشی نگیرند.
  5. بنابراین خبرگزار  باید به کسان حود راست گوید، و عقلش را  کار برد.
  6. و باید از فرزندان آخرت باشد (و به آخرت بیندیشد)، زیرا از آنجا سرانجام هم به آنجا بازمی گردد.پس کسی که چشم دل می گشاید و از روی بینایی کار می کند باید آغاز کارش آن باشد که بیندیشد آیا آن کار به زیان اوست یا به سود او ؟ اگر به سودش بود به آن بپردازد، و اگر به زیانش بود از آن دست بازدارد.
  7. زیرا آنکه ندانسته کاری می کند چون کسی است که به بیراهه میرود که هر چه از راه روشن دورتر شود از هدفش دورتر گردد.
  8. و کسی که دانسته به کاری دست زند چون کسی است که در راه روشنگام برمی دارد. اینک بیننده خواب بنگرد به پیش میرود یا به پس می گراید؟!
  9. و بدان که هر برونی درونی چون خودش دارد، آنچه برونش نیکوست درونش هم نیکوست، و آنچه برونش پلید است درونش نیز پلید است. و همانا پیامبر راستگو (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: « گاه است که خداوند بندهای را (به خاطر ایمانش) دوست دارد ولی عمل (بد) او را دشمن دارد، و گاه عمل (نیک) او را دوست و شخص او را دشمن دارد».
  10. و بدان که هر عملی را گیاهی است، و هیچ گیاهی از آب بی نیاز نیست، و آب ها هم گوناگونند گیاهی که پاکیزه آبیاری شود نهالش پاکیزه و میوه اش شیرین است، و گیاهی که آبیاریش آلوده باشد نهالش پلید و میوه اش تلخ است.

[1] یعنی کسی که برای تحقیق از کار ما می باید و ما را می از ماید باید با حضور ذهن و آمادگی کامل باشد تا به حقانینیست تو درستی ما گواهی دهد.

قبلی بعدی