(عبدالله بن عباس در مسئله اى نظر داد كه امام آن را قبول نداشت و فرمود) بر تو است كه رأى خود را به من بگويى، و من باى پيرامون آن بينديشم ، آنگاه اگر خلاقى نظر تو فرمان دادم بايد اطاعت كني!
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

خانه  >   ترجمه ( حسین استادولی)  >  علائم آخر الزمان ( حکمت شماره 369 )

خطبـه ها
نامـــه ها
حکمت ها
غرائب الکلم

متن عربی

  369-قَالَ (علیه السلام):  يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ وَ مَسَاجِدُهُمْ يَوْمَئِذٍ عَامِرَةٌ مِنَ الْبِنَاءِ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى سُكَّانُهَا وَ عُمَّارُهَا شَرُّ أَهْلِ الْأَرْضِ مِنْهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ وَ إِلَيْهِمْ تَأْوِي الْخَطِيئَةُ يَرُدُّونَ مَنْ شَذَّ عَنْهَا فِيهَا وَ يَسُوقُونَ مَنْ تَأَخَّرَ عَنْهَا إِلَيْهَا يَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ فَبِي حَلَفْتُ لَأَبْعَثَنَّ عَلَى أُولَئِكَ فِتْنَةً [أَتْرُكُ‏] تَتْرُكُ الْحَلِيمَ فِيهَا حَيْرَانَ وَ قَدْ فَعَلَ وَ نَحْنُ نَسْتَقِيلُ اللَّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ.


متن فارسی

و درود خدا بر او ، فرمود : روزگاری بر مردم بیاید که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی در میان آنان نماند. در آن روزگار مسجدهاشان از جهت بنا آباد است و از جهت هدایت ویران. ساکنان و آباد کنندگانش بدترین مردم روی زمین اند، که فتنه ها از آنان برمیخیزد و گناهان در پناه آنان می آرمد. کسی را که از فتنه بگریزد بدان بازگردانند، و هر که را از آن عقب ماند به سوی آن برانند. خدای سبحان میفرماید: به خودم سوگند که بر آنان فتنه ای برانگیزم که خردمند را حیران و سرگردان گذارد؛ و البته چنین کرده است. از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها درگذرد.

قبلی بعدی