سينه خردمند صندوق راز اوست و خوشرويى وسيله دوست يابى ، و شكيبايى ، گورستان پوشاننده عيب هاست . و يا فرمود : پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست ، و انسان از خود راضى ، دشمنان او فراوانند.
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

خانه  >   ترجمه ( عمران علیزاده)  >  نتایج غم‌انگیز پنج صفت ( حکمت شماره 219 )

خطبـه ها
نامـــه ها
حکمت ها
غرائب الکلم
برای دسترسی سریع به حکمت مورد نظر، شماره حکمت را وارد کنید

متن عربی

[219] .قَالَ (علیه السلام):(1)مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً وَ مَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْ أَصْبَحَ [فَإِنَّمَا] يَشْكُو رَبَّهُ وَ مَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ.

(2)وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ [مِمَّنْ‏] يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ هَمٍّ لَا يُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لَا يَتْرُكُهُ وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ‏.


متن فارسی

امام (عليه السّلام) فرمود:(1)هرکس برای دنیا اندوهناک باشد به قضا و قدر الهی خشمگین شده، و هرکس از مصیبتی که به او رسیده شکایت کند مثل این است که از پروردگارش شکایت کرده است، و هرکس پیش توانگری رفته و برای توانگریش به او تواضع کند دو سوم دینش از بین رفته است.

(2)کسی که قرآن بخواند و پس از مرگ داخل آتش شود پس او از کسانی بوده که آیات خدا را به استهزاء گرفته بود، و کسی که دلش شیفته محبت دنیا شود از دنیا به دلش سه چیز بسته و آعشته می شود: اندوهی که از او جدا نمی گردد، طمعی که او را رها نمی کند، وآرزویی که به آن دست نیابد.

قبلی بعدی