(عبدالله بن عباس در مسئله اى نظر داد كه امام آن را قبول نداشت و فرمود) بر تو است كه رأى خود را به من بگويى، و من باى پيرامون آن بينديشم ، آنگاه اگر خلاقى نظر تو فرمان دادم بايد اطاعت كني!
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

خانه  >   ترجمه ( عمران علیزاده)  >  نشانه های آخر الزمان ( حکمت شماره 361 )

خطبـه ها
نامـــه ها
حکمت ها
غرائب الکلم
برای دسترسی سریع به حکمت مورد نظر، شماره حکمت را وارد کنید

متن عربی

[361] .قَالَ (علیه السلام): (1) يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ.

(2)وَ مَسَاجِدُهُمْ يَوْمَئِذٍ عَامِرَةٌ مِنَ الْبِنَاءِ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى سُكَّانُهَا وَ عُمَّارُهَا شَرُّ أَهْلِ الْأَرْضِ مِنْهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ وَ إِلَيْهِمْ تَأْوِي الْخَطِيئَةُ يَرُدُّونَ مَنْ شَذَّ عَنْهَا فِيهَا وَ يَسُوقُونَ مَنْ تَأَخَّرَ عَنْهَا إِلَيْهَا.

(3) يَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ فَبِي حَلَفْتُ لَأَبْعَثَنَّ عَلَى أُولَئِكَ فِتْنَةً [أَتْرُكُ‏] تَتْرُكُ الْحَلِيمَ فِيهَا حَيْرَانَ وَ قَدْ فَعَلَ وَ نَحْنُ نَسْتَقِيلُ اللَّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ.


متن فارسی

امام (عليه السّلام) فرمود:(1)به مردم زمانی می آید که میان آنها باقی نمی ماند از قرآن جز نشانه و نوشته ای آن، و از اسلام جز نام آن.

(2)مسجدهای آنها در آن روز از لحاظ ساختمان آباد باشد، و از لحاظ هدایت ویران باشد، ساکنان و آباد کنندگان آنها پناه برد، هرکس از فتنه خود را کنار کشد به آن برمی گردانند، و بسوی آن سوق میدهند هرکه را از آن به عقب مانده است.

(3)خدای سبحان می فرماید: به خودم سوگند یاد می کنم به آنها فتنه ای برمی انگیزانم که شخص بردبار را در آن حیران می گذارم» و خدا این را کرده است، و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ما درگذرد.

قبلی بعدی