از ويژگى هاى انسان در شگفتى مانيد ، كه : با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

خانه  >  استدلال امام بر خلافت ( خطبه شماره 67 )

خطبـه ها
نامـــه ها
حکمت ها
غرائب الکلم
برای دسترسی سریع به نامه مورد نظر، شماره نامه را وارد کنید

متن عربی

67.وَ مِنَ الْکَلَام‏ لَه‏ علیه السلام قالوا: لمّا انتهت إلى أمیرالمؤمنین (علیه السلام) أنباء السقیفة بعد وفاة رسول اللّه (صلی الله علیه و آله)، قال (علیه السلام): ما قَالَتِ الْأنْصَارُ؟ قالوا: قالت: مِنّا أمیرٌ و منکم أمیر؛ قال (علیه السلام):

  1. فَهَلَّا احْتَجَجْتُمْ عَلَیْهِمْ بِأَنَّ رَسُولَ اللّهِ (صلی الله علیه و آله) وَصَّى بأَنْ یُحْسَنَ إِلَى مُحْسِنِهِمْ،
  2. وَ یُتَجَاوَزَ عَنْ مُسِیْئِهِمْ؟
  3. قالوا: و ما فی هذا من الحجّة علیهم؟ فقال (علیه السلام):
  4. لَوْ کَانتِ الْاِمَامَةُ فیْهِمْ لَمْ تَکُنِ الْوَصِیَّةُ بِهِمْ.
  5. ثمّ قال (علیه السلام): فَمَاذاَ قَالَتْ قُرَیْشٌ؟
  6. قالوا: احتجّت بأَنَّها شجرة الرسول (صلی الله علیه و آله)،
  7. فقال (علیه السلام): احْتَجُّوا بِالشَّجَرَةِ، وَ أَضاعُوا الَّثمَرَةَ.

متن فارسی

 

67.از سخنان آن حضرت است گفته اند: هنگامى که اخبار «سقیفه بنى ساعده» بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امام (علیه السلام) رسید حضرت پرسید: انصار (در برابر پیشنهاد خلافت براى مهاجرین) چه گفتند؟ پاسخ دادند: انصار گفتند که زمامدارى از ما انتخاب شود و زمامدارى از شما (و امر خلافت، در میان ما دو گروه به طور مساوى باید تقسیم شود!) در این هنگام امام (علیه السلام) فرمود:

  1. رد دلیل انصار و قریش در مسأله خلافت: چرا در برابر آن ها (یعنى انصار که تقاضا داشتند خلیفه اى از ما و خلیفه اى از مهاجرین باشد به این حدیث) استدلال نکردید که پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره آن ها (انصار) فرمود: «با نیکان آن ها به نیکى رفتار کنید
  2. و از بدان آن ها درگذرید»؟
  3. حاضران عرض کردند: «این چه دلیلى بر ضدّ آن ها مى شود؟».
  4. امام (علیه السلام) فرمود: «اگر حکومت و زمامدارى در میان آن ها بود، سفارش درباره آن ها (به مهاجران) معنا نداشت».
  5. سپس فرمود: «قریش به چه چیز استدلال کردند؟»
  6. عرض کردند: «دلیل آن ها (براى اولویّت خود در امر خلافت) این بود که آنان از شجره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند (و از خویشاوندان او)»
  7. فرمود: «آن ها به شجره استدلال کردند اما ثمره را ضایع ساختند!» (اگر خویشاوند پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودن، دلیل بر اولویّت است، اهل بیت او بودن، به طریق اولى دلیل بر این امر خواهد بود).

 

قبلی بعدی