حاكم اسلامى ، پاسبان خدا در زمين اوست.
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

معرفی کتاب «صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه»

1401/01/11

«صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه» عنوان کتابی است که به دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در باره ماه مبارک رمضان پرداخته است.

معرفی کتاب «صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه»به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،کتاب «صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه» حاصل گفتگو‌های استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت شبکه چهارم سیما در باره ماه مبارک رمضان است که اسماعیل منصوری لاریجانی و ابوالفضل تاجیک آن را گردآوری و نگاشته اند.

کتاب «صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه» که انتشارات سروش در ۱۳۶ صفحه منتشر کرده به موضوعات رابطه علم و عبادت، سوره قدر، رابطه شب قدر و ولایت حضرت علی (ع)، نقش روابط اجتماعی و حق‌الناس در تعالی شب‌های قدر می‌پردازد.

کتاب با بررسی اسرار روزه‌داری و بیان الفت اهل خلوت و عزلت با شب، درباره اهمیت ماه مبارک رمضان و اسرار عبادت از نگاه نهج‌البلاغه مولای متقیان علی (ع) بحث می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن به منظور فهم دقیق مطلب برای اغلب مردم است.

پرداختن به آیات و روایات و اشعار بزرگان برای درک بهتر مطالب نیز از دیگر ویژگی‌های کتاب «صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه»  است.

غلامحسین ابراهیمی دینانی نویسنده و فیلسوف ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم است. وی در سال ۱۳۸۴ با کتاب «دفتر عقل و آیت عشق»، در سال ۱۳۸۵ با کتاب «درخشش ابن رشد در حکمت مشاء» و در سال ۱۳۸۹ با کتاب «فلسفه و ساحت سخن» برنده جایزه کتاب سال شد. دینانی چهره برتر فلسفه ایران در اولین دوره همایش چهره‌های ماندگار است. وی تسلط خاصی بر فلسفه ابن سینا، ابن رشد، سهروردی و ملاصدرا دارد.

دینانی که از شاگردان امام خمینی (ره) و علامه سیدمحمد حسین طباطبایی (ره) است، هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما