روز انتقام گرفتن از ظالم سخت تر از ستمكارى بر مظلوم است
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

تدوین دانشنامه حقوقی امام علی (ع)

1400/12/25

دانشنامه حقوقی امام علی (علیه السلام) در چارچوب عدالت کیفری در پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین می‌شود

رئیس پژوهشگاه قوه قضاتیه از تدوین دانشنامه حقوقی امام علی (علیه السلام) در چارچوب همایش عدالت کیفری در سیره و کلام امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) خبر داد.
خبرگزاری میزان – حجت‌الاسلام و المسلمین هادی در نشست مقدماتی برگزاری همایش «عدالت کیفری در سیره و کلام امام علی (علیه السلام) که با حضور عبدالعلی توجهی استاد حقوق کیفری و سید صادق موسوی مولف کتاب نفیس و ارزشمند «تمام نهج‌البلاغه» برگزار شد بر ضرورت جاری شدن آموزه‌های قرآنی و علوی در زندگی افراد جامعه و نیز استفاده از الگو‌های عدالت کیفری در تدوین قوانین و نیز دادرسی قضایی تأکید کرد.

وی از تدوین «دانشنامه حقوقی امام علی (علیه السلام)» در چارچوب این همایش خبر داد و گفت: امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) الگویی کامل در دوران حیات خود بودند و این الگوی اعلی، در تمام جنبه‌های زندگی بشری به ویژه از منظر عدالت، می‌تواند الهام بخشی برای تمام افراد خصوصاً جامعه قضایی باشد.

استاد حقوق کیفری نیز در این نشست که به ضرورت تبیین آموزه‌های عدالت کیفری از منظر امام علی (علیه السلام) و ترسیم مختصات سیاست جنایی علوی اختصاص داشت، بر بازاندیشی در سیره و کلام امام علی (علیه السلام) تأکید کرد.

عبدالعلی توجهی به نمونه‌هایی از سیره و کلام امام علی در سیاست جنایی و عدالت کیفری همچون اصل اعتدال در کیفر، اصول دادرسی منصفانه، علت شناسی جنایی و اصول حکمرانی قضایی اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق موسوی مؤلف کتاب ارزشمند «تمام نهج البلاغه» نیز که قریب به ۳۰ سال نسبت به جمع آوری، تدوین و مستند سازی کلام حضرت امام علی (علیه السلام) پرداخته است، گفت: جلوه‌های عدالت علوی و نیاز جامعه و دستگاه قضایی برای بازشناسی این جنبه از سیره و کلام امام علی (علیه السلام) نیازمند بازنمایی است.

در پایان این نشست یک نسخه از کتاب ارزشمند و نفیس «تمام نهج البلاغه» توسط حجت‌الاسلام موسوی به رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه اهدا شد.

منبع:خبرگزاری میزان